Vi er opptatt av at elevene er mer enn karakterer de oppnår i de ulike fagene. På Danielsen Sotra skal elevene bli sett av de voksne, og de skal få utvikle seg som mennesker.
Helsesykepleier på barnetrinnet er Inga Havnen tlf. 90 47 22 12.
Helsesykepleier sine oppgaver ved barnetrinnet er samtalar og oppfølging av elever og foreldre om fysisk og psykisk helse.
Dette blir gjennomfør for alle elever på disse trinnene:
2.trinn: Vaksinering (difteri, stivkrampe, kikhoste og polio)
3. trinn: Vekt og høgd
4. trinn: Undervisning om kosthold
5. trinn: Pubertetsundervisning for jenter og undervisning om psykisk helse
6. trinn: MMR vaksine (meslinger, kusma, røde hunder) og pubertetsundervisning for gutar
7. trinn: HPV vaksine og undervisning om rusmidler
Skolehelsetjenesten oppfordrar foreldre til å gje melding til skulen om smittsame sjukdomar.
Helsesykepleier sin oppgave ved ungdomstrinnet er:
8.trinn: I løpet av skoleåret får alle 8. klassingene tilbud om individuell samtale hos helsesykepleier med måling av høgd og vekt. Det er mange elevar ved skolen. Dette gjør at noken kommer til samtale om høsten, andre vil få tilbud på våren. Ta kontakt dersom det er ønske om å komme til samtale tidlig i skoleåret. Elevar og foresatte er velkommen til å ta kontakt ved behov, uavhengig av om ein har hatt 8.klasse samtale eller ikke.
9.trinn: Undervisning om seksuell helse. Undervisninga skjer enten i regi av skulen eller helsesykepleier.
10.trinn: Vaksinering m/ Boostrix polio
Andre oppgåver:
Andre faste oppgåver:
Tverrfagleg team/samarbeid
Miljøretta inspeksjon (årleg gjennomgang)
Skolelegen er tilstede på skolen hver mandag.
Rådgiver har tid til samtaler med elever og foreldre som ønsker å drøfte elevenes skolegang. Vi vil i fellesskap søke å finne frem til løsninger som kan øke elevens trivsel og progresjon i skolesituasjonen. Rådgiver på barnetrinnet er Hanne Marie Ruud og på ungdomstrinnet er Birgitte Rong.
Overgang barneskole/ungdomsskole
Rådgiveren jobber tett sammen med lærerne for å få til en smidig og god overgang mellom barneskole og ungdomsskole. Rådgiver setter sammen med inspektør sammen nye grupper, slik at elever fra de mange barneskolene får møte hverandre. Nye elever på 8.trinn inviteres til ungdomsskolen i mai.
Overgang ungdomsskole/videregående skole
Alle tre årene på ungdomsskolen arbeider vi med yrkesorientering og fremtidsplaner. På 10. trinn har vi samarbeid med flere videregående skoler i vårt nærmiljø. Elevene får informasjon og besøker skoler etter eget valg. Vi har også et tett samarbeid med Danielsen Videregående Skole om hospitering der. På våren i 10.skoleåret søker elevene videregående utdanning. Dette gjøres på nettet, og jeg veileder elevene. Søknadsfristen er 1.mars.
Kontakt med hjelpeapparatet utenfor skolen
Skolen har skolelege og helsesøster i deltidsstilling. Vi er så heldig at vi har ansatt en egen veileder for elevene. Veileder har tett kontakt med elevene i forhold til psykososial trivsel.
Vi kan videre ta kontakt med andre spesialister og habiliteringssenter. Rådgiver kan formidle kontakt.
Både elever og foresatte er velkommen til rådgiverkontoret.
Handlingsplan mot mobbing, utarbeidet august 2014, rev.17.11.2014, rev 14.08.2017
«Alle elevar i grunnskolar og vidaregåande skolar har rett til eit godt fysisk og psykososialt miljø som fremjar helse, trivsel og læring. »
9a-1 Opplæringslova
På Danielsen skal
Både elever, lærere og foreldre kan be om at det iverksettes tiltak mot mobbing. Elever og foreldre skal oppleve at de blir møtt av skolen på en god måte, og at de blir hørt. “Takk for at du sier ifra, dette skal vi finne ut av. Vi undersøker saken og gir en tilbakemelding innen …. tidfestet tidspunkt innen en uke”
Det er elevens opplevelse av hvordan han har det på skolen som står i sentrum. Eleven selv er i stand til å fortelle om han har det bra på skolen. Skolen må iverksette tiltak selv om bakgrunnen for at eleven opplever å ha et dårlig skolemiljø skyldes forhold som ikke har skjedd på skolen.
Når noen ber om at det skal iverksettes tiltak, skal skolen iverksette dette raskt og effektiv. Kartlegging og tiltak skal være gjennomført innen en uke, dersom situasjonen krever det.
Aktivitetsplikten gjelder inntil eleven opplever å ha et trygt og godt skolemiljø.
Skolens psykososiale miljø handler om hvordan ansatte og elever oppfører seg overfor hverandre på skolen. Det handler om de mellommenneskelige forholdene på skolen, det sosiale miljøet og hvordan elevene og personalet opplever dette.
Forskning viser at det psykososiale miljøet også handler om hvordan elevene opplever læringssituasjonen.
I Utdanningsdirektoratets elevundersøkelse er mobbing definert slik:
«Gjentatt negativ eller «ondsinnet» atferd fra en eller flere rettet mot en elev som har vanskelig for å forsvare seg. Gjentatt erting på en ubehagelig og sårende måte er også mobbing.»
Eksempler på hva barn og unge anser som mobbing:
Elevens opplevelse av avgjørende
Det er elevens egen opplevelse av det psykososiale miljøet som er avgjørende. Dersom eleven opplever at skolemiljøet ikke fremmer helse, trivsel og læring, innebærer det at elevens psykososiale miljø ikke er godt nok.
Digital mobbing
Digital mobbing har bredt seg fort i dagens samfunn. Mobbing, trakassering og konflikter mellom barn og ungdommer som foregår utenfor skoletiden, er i utgangspunktet et foreldreansvar. I praksis vil ofte slike konflikter ha nær tilknytning til skolesituasjonen og påvirke elevens psykososiale miljø på skolen. Derfor er det naturlig å kontakte oss når slike hendelser inntreffer. Skolen vil være med å bidra til å løse slike saker i samarbeid med foreldre. Når elevene ikke har det bra på skolen, har skolen uansett en plikt til å gripe tak i dette.
Vi vet at et godt psykososialt miljø og et godt læringsmiljø forebygger mobbing i skolen. Som skole forplikter vi oss til å drive målrettet og forskningsrettet utviklingsarbeid på de områdene det til en hver tid måtte være størst behov.
Forebygging av mobbing
Utdanningsdirektoratet har kommet fram til at følgende faktorer er grunnleggende for å utvikle og opprettholde et godt læringsmiljø på skolen:
God klasseledelse kjennetegnes av:
Lærerens rolle i antimobbearbeidet:
Alle elever i klassen skal oppleve seg verdsatt i klassen, uavhengig av hva de presterer faglig eller hvordan de oppfører seg sosialt”
Årlige tiltak for å forebygge mobbing og antisosial atferd
For å sikre kontinuitet i tiltak for å forebygge og avdekke mobbing settes faste tiltak på
skolen inn i en kalender over skoleåret. Ledelsen lager nytt årshjul til skolestart etter fjorårets evaluering.
Årlige tiltak for å avdekke mobbing og antisosial atferd
Inspeksjonsrutiner
Administrasjonen og alle ansatte har ansvar for at det er tilfredsstillende tilsyn med elevene i alle friminutt. For å få til dette må følgende være på plass:
notere eventuelle bekymringer og overtramp og levere kontaktlærer etter friminuttet.
Handlingsplikten: Når ansatte mistenker mobbing
Alle ansatte på skolen har plikt til å undersøke om elever har opplevd krenkende ord eller handlinger og finne ut hva som faktisk har skjedd. De ansatte på skolen har plikt til å stanse uønskede handlinger så raskt som mulig, slik at elevene ikke blir skadet, eller skadene blir så små som mulig.
Ansatte skal varsle rektor
Ansatte har plikt til å varsle rektor skriftlig om mobbesaker. Rektor, avdelingsleder og kontaktlærer blir enige om videre saksgang i samarbeid med foresatte. Det blir vurdert strakstiltak for å skjerme eleven. Det avtales framgangsmåte for finne mer informasjon. Mobbesaker skal normalt informeres til ansatte på trinnet.
Når foreldre mistenker mobbing
Dersom du har mistanke om at ditt barn blir mobbet, ber vi om at du kontakter skolen så snart som mulig. Får du mistanke om at barnet ditt mistrives på skolen, men du er usikker på om det kan ha en sammenheng med mobbing, bør dere kontakte oss for at vi kan undersøke saken.
Alle henvendelser blir tatt alvorlig og fulgt opp.
Mistanke om mobbing føre til undersøkelser
Veilederen er en ekstra ressurs ved skolen vår og skal sammen med den kommunale helsesykepleieren arbeide for elevenes helhetlige trivsel og gi elevene et sted å henvende seg når de har bruk for støtte og samtale.
Både elever og foreldre er velkommen til å ta kontakt.
Veileder er tilstede MANDAG, TIRSDAG OG ONSDAG.
Irene Ludvigsen
Sykepleier og familieterapeut
irenel@danielsensotra.no
Tlf: 46977100/06